preload preload preload preload preload preload preload preload preload preload preload preload preload preload preload preload preload preload preload preload

Egyesült Királyság

ország ismertetőt írok

Legfrissebb kártyák

Macdonald Hotel

London

Eredmény:
A Macdonald Hotel portálja

A Macdonald Hotel tipikus tizenkettő egy tucat hotel Londonban – se nem jobb, se nem rosszabb, mint másutt, az olcsóbb árkategóriában. Jó fekvésű (a King's Cross pályaudvar mellett, ahol több metró- és buszjárat is találkozik, illetve ahová a Lutonról érkező gyorsvasút is befut), mégis nyugodt, csendes parkra néz. A vendégek saját kulcsot kapnak, szabadon jöhetnek-mehetnek, ennek köszönhetően jóformán csak a reggelinél találkozunk egymással.

A tulaj, Saviour kedélyes, kerekded angol, az alkalmazottak viszont kelet-európai (észt?) külföldiek. A szobák aprócskák, viszonylag konfortosak, a helyiségek általában szűkek. Nagy hiányosság, hogy – mint több más londoni olcsó hotelben – a WC és zuhanyzó közös, a szobákon kívül található (ez bizonyára régi angol hagyomány) a szobában csak egy kis mosdó van. A tisztaság eléggé ellentmondásos: bár minden áldott nap cserélik az ágyneműt és a törölközőt, de az ágytakaró pecsétes.

Reggeli 7 és 9 között az alagsori ebédlőben. Ez egy kimondottan pozitív szolgáltatás: választhatunk continental és (full) English breakfast közül, mindegyikhez jár végtelen mennyiségű vajas-lekváros pirítós, és tea vagy kávé. Az itteni fogalmak szerint az angol reggeli tojás, sonka, bab és sült kolbász egy tányéron. Mit mondjak, kiadós, bár egy héten minden nap kissé egyhangú ;)

Az ár korrekt (egy alap szoba 35 font egy személyre), a személyzet korrekt.

Brightoni tengerpart - strand

Brighton

Eredmény:

A brightoni tengerpart Anglia egyik legnagyobb és leghíresebb tengerparti üdülőhelye. Nyaranta a kövecses, széles tengerpartot fürdőzők tömegei lepik el. Egymást érik az előkelőbbnél-előkelőbb, partra néző szállodák.

Soho Square

London

Eredmény:

A Soho negyedet már a XVII. századtól a test és a szellem gyönyöreinek központjaként tartják számon. Kialakulásakor London legdivatosabb negyede volt, és híres lakosai szertelen és fényűző életéről. A XX. századra közepétől a szórakozás központjává vált, számtalan bárral, étteremmel, kávézóval. London kozmopolita, multikulturális negyede, ha egyáltalán van értelme ilyet mondani egy egyébként is, összességében is kozmopolita, multikulturális város esetében. A fentiekből adódóan a negyed a melegek körében is nagyon népszerű.

A negyed egykori központi tere a Soho Square, (a Soho központja napjainkban inkább az Old Compton Street) mely 1681-ben épült, eredetileg King Square-nek hívták, II. Károlyról kapta a nevét, kinek a szobra a tér közepén állt. Rövid ideig London egyik legelőkelőbb tere volt, azonban elveszítette népszerűségét, manapság főleg irodaházak veszik körül. A tér közepén lévő gondozott park kedvelt a turisták és a helyiek körében egyaránt, a park közepén egy ál-tudor stílusú házikó álldogál.

Science Museum

London

Eredmény:

Felnőtteknek és gyerekeknek is egyaránt nagyon érdekes látnivalókat és tartalmas szórakozás nyújt a Science Museum (Tudomány múzeuma). A hatalmas, összesen hét szintes múzeum, olyan, mintha a Közlekedési Múzeumot, a Műszaki Múzeumot és a Csodák Palotáját összegyúrták volna egy hatalmas múzeumba. Itt is egy teljes napot (vagy akár napokat) el lehetne tölteni.

Az alagsorban található a ruhatár, valamint a 6 éven aluli gyerekeknek egy „mindent a kéznek” foglalkoztató.

Az igazi kiállítási rész a földszinten kezdődik a gőzgépek és az ipari forradalom bemutatásával, melyet rögtön, hatalmas ugrással az űrkutatás történetét bemutató kiállítás követ, a német V-2-től, az Apollo-10 űrhajótól, a holdra szálló egységen át, egészen a jövőre vonatkozó futurisztikus űrhajó tervekig. Ezután a „modern világ” című rész következik mely az ipari forradalomtól napjainkig tartó technikai fejlődésről ad átfogó képet, itt is számtalan érdekes kiállítási tárggyal, mint pl.: Stephenson híres „Rocket” gőzmozdonya, a Delta főcíméből is jól ismert 1955-58-as CTAE (Commonwealth Trans-Antarctic Expedition) egyik lánctalpas járműve, Ford T-model. A földszint végén egy IMAX 3D mozi is helyet kapott.

Az 1. emelet az anyagok és anyagtudományt bemutató kiállítással kezdődik, majd a telekommunikáció fejlődését tanulmányozhatja az érdeklődő. Ezután következik a műanyagokat majd a mezőgazdaság fejlődését bemutató tárlat, végül egy nagyon tartalmas, rengeteg különböző korokból származó óraszerkezetet felvonultató kiállítás az órák fejlődésről, órarajongók számára feledhetetlen élmény.

A 2. emeleten először az energiahordozók hasznosítását bemutató rész található, majd egy kis számítástechnikával és matematikával foglakozó tárlat, végül egy igen gazdag és nagy terjedelmű kiállítás látható, mely a hajózás történetét, fejlődését mutatja be számtalan hajómaketten keresztül. Na legalább valami ilyesmit vártam volna a Greenwich-i National Maritime Museum-tól is :(. Ezen a szinten található egy klímával foglalkozó tárlat is, mely azonban csak a 3. emeltről érhető el.

A 3. emeleten található a gyereke számára talán legérdekesebb részek, a „launchpad” mely olyan mint a csodák palotája, mindenféle érdekes fizikai kísérletet, lehet kipróbálni, kedves és segítőkész segítők segítségével :), valamit a „fly zone” ahol a gyerekek repülő szimulátorba ülhetnek (ez külön fizetős). Ezen az emeleten kapott helyet a XVIII. századi tudományokat bemutató kiállítás, a jövővel foglalkozó tárlat, valamint egy szintén igen gazdag, színvonalas és nagy terjedelmű kiállítás, mely a repülés történetét mutatja be, olyan repülőgépek láthatóak itt testközelből, mint a Harrier helyből felszálló repülőgép, vagy mint a német Me-163, az első rakétahajtóműves repülőgép, de van itt V-1, Spitfire vagy Hawker Hurricane. Makettezőknek igazi paradicsom.

A kisebb 4. emeleten orvos tudományi és történeti kiállítás, míg az 5. emeleten gyógyszerészet történeti kiállítás látható.

Ez a múzeum is ingyen látogatható, persze a szokásos £ 2-5 adományt várják a becsületkasszába.

Piccadilly Circus

London

Eredmény:

A híres Piccadilly Circus csillogó neonfényeivel, állandó nyüzsgésével London legélénkebb szórakozó negyedének a bejárata, ahol éjjeli mulatók, pubok, mozik, színházak várják az éjszakai életre vágyókat.

A tér közepén álló Erósz szobor alatti rész kedvenc találkahely, szinte mindig vár itt valaki valakire. A London egyik szimbólumává váló szobor eredetileg a jótékonyság angyalát akarta ábrázolni, de később Erószra a szerelem istenére keresztelték át.

„Goodbye Piccadilly, Farewell Leicester Square! It’s a long long way to Tipperary, But my heart's right there.”

Csatornarendszer

Birmingham

Eredmény:
Narrowboat

Kevésbé tudott, de az Egyesült Királyságot is olyan összetett és sűrű hajózási csatornarendszer szövi át keresztül-kasul, mint amilyenek Franciaországban és Németalföldön találhatóak.

A francia Canal du Midi mintájára 1760-ban épült a Bridgewater-csatorna, az első csatorna Angliában. Egerton Bridgewater hercege építette a workleyi birtokától Manchesterig. Ezzel kezdődött el a szigetországban az 1760-tól 1830-ig tartó csatornaépítési korszak.

Az angol csatornaépítési korszakban először az ország négy nagy folyóját (Mersey, Severn, Trent és Temze) kötötték össze szintvonalban haladó csatornákkal. Később ezt a csatornarendszert egészítették ki új és közvetlenebb vízi utakkal. Az utolsó csatorna 1834-ben Birmingham és Liverpool között készült el. Az útikönyvek és a Wikipedia állítása szerint is Birmingham-ben hosszabb a csatornarendszer, mint az olaszországi Velencében.

A közép-angliai csatornarendszer nagyon fontos szerepet játszott az angol ipari forradalomban, mivel ezeken a vízi utakon nagyon gazdaságosan lehetett szállítani a kőszenet és a tömegárukat.

Mivel a legelső csatornaépítésekkor 21 m hosszú és csak 2,1 m széles zsilipkamrákkal számoltak, ezért csak igen keskeny „narrowboat” hajók közlekedhettek és közlekednek napjainkban is a csatornákon.

Az eredeti hajókat a nyílt terepeken lovak vontatták, viszont a csatornákat a hegyeken keresztül gyakran alagutakban vitték, ahol nem lehetett megoldani a lóvontatást, ezért itt „legging” vagy „legger” névvel illetett emberek vették át a lovak szerepét. A legging-ek hátukat a hajónak feszítve az alagút falán, tetején „lépkedve” lábbal hajtották a hajókat.

A hosszú, de különlegesen keskeny hajók teherbírása csak 30 tonna volt, mely akkor megfelelt az igényeknek, azonban a vasút megjelenésével ez már kevésnek bizonyult, és gazdaságtalanná vált a csatornákon a vízi áruszállítás.

Napjainkban a csatornák a franciaországi és németalföldi csatornákhoz hasonlóan reneszánszukat élik, és a csatornákat lakóhajók tömege lepi el. Turisták, nyaraló családok, nyugdíjas házaspárok stb. ezen, most már motorhajtású narrowboat-okon lakva, a csatornarendszeren keresztül járják be az országot. Egyesek életvitelszerűen laknak ezeken a hajókon, mások csak a nyári szabadság idejére bérelnek hajót. Egész Angliát és a városok belvárosait is átszövi a csatornarendszer, így a közúthoz, vasúthoz hasonlóan ezeken is szinte bárhová eljuthatunk. A városokban vannak kikötők, sőt akad olyan (pl. tesco) áruház is, melynek a gépkocsi parkoló mellett kikötője is van.

Grannystap Victorian Tea Room

Bewdley

Eredmény:

A templom mögötti Welch Gate utca elején található a Grannystap Victorian Tea Room mely egy aprócska, alig néhány négyzetméter alapterületű, családi vállalkozásban működő, Viktória korabeli teázó. A Csengetett Mylord szobalányaira emlékeztető viseletben lévő asszony vezeti az üzletet, készíti a teát a pultban, a hasonló ruházatban lévő fiatal lánya végzi a kiszolgálást és a takarítást. A teához házi készítési angol süteményeket és eredeti Viktória korabeli recept alapján készült limonádét is megkóstolhatunk, a süteményeket egyébként maga a férj süt.

Nagyon szívélyes, kedves a vendéglátás, a sütemények és a teák is ízletesek, a helyiség egy kicsit túlzsúfolt mindenféle régi lim-lomokkal és dísztárgyakkal, némelyek egy kicsit giccsesek, de alapjában hangulatos. Érdemes betérni már csak a hangulat kedvéért is egy kis délutáni teára.

RAF múzeum Cosford

Cosford

Eredmény:

A teljes Royal Air Force (RAF) múzeum valójában két részből áll, az egyik közel 100 történelmi repülőgépből álló gyűjtemény London közelében található, míg a másik közel 70 repülőgépet magába foglaló kiállítás meg Cosfordban, a RAF kiképző bázis repülőterén lett kialakítva.

A reptér végében lévő Cosford vasúti megállóból gyalog kb. 10 perc alatt érhető el a repülőtér egy részéből kialakított múzeum. A múzeum egy főépületből, három hangárból valamint egy modern hatalmas csarnokból áll, melyek között a szabadég alatt is helyet kapott néhány repülőgép. A Főépületben a recepción, éttermen és a kiszolgáló helyiségeken kívül nem sok minden van. Innen három hatalmas repülőgép által szegélyezett úton juthatunk el a hangárokhoz.

Az elsőbe belépve egy rövid tárlaton keresztül, mely az angol és a világ repüléstörténetét mutatja be, juthatunk be az első hatalmas kiállítótérbe, a Test Flight-ba, ahol a RAF kísérleti repülőgépeit halmozták fel. Oly sűrűn helyezkednek el a gépek, hogy össze-vissza belógnak egymás alá, fölé, szinte alig lehet elmenni a kijelölt úton közöttük, hogy le ne fejeljünk egy-egy szárnyvéget.

Innen két fedett átjárón lehet átjutni a War Planes kiállítótérbe, mely a háborús, (főleg II. világháborús) repülőgépeket mutatja, Olyan nyalánkságok vizsgálhatóak meg testközelből, mint pl. Spitfire I, Spitfire XIX, Hurricane II ,Me 163B-1a Komet, Me 410A-1/U2, P-51D Mustang, Mosquito, Kawasaki Ki-100, Mitsubishi Ki-46, Yokusuka MXY7 Ohka, Catalina, Harrier, Tornado stb. csurog az ember nyála, repülőgép makettezőknek igazi paradicsom.

A következő hatalmas, modern, absztrakt alakú csarnok a Cold War, melyről gondolom mondanom se kell, hogy a hidegháború fegyvereit mutatja be. Repülőgépeken kívül itt már számos harckocsi és rakéta is helyet kapott. Látható itt pl.: magyar festésű MÍG-21, MÍG-15, F-111, Phantom, Sabre F-4, Avro Vulcan B-2, stb.

A következő csarnok a Hangar 1, melyben főleg szállítógépek kaptak helyet mint pl.: Comet 1XB, Junkers Ju52/3M, de itt találhatóak a repülőgépmotorok és a rakéták széles választéka is pl.: V-1, V-2.

A belépés ingyenes

Legjobb kártyák

Macdonald Hotel

London

Eredmény:
A Macdonald Hotel portálja

A Macdonald Hotel tipikus tizenkettő egy tucat hotel Londonban – se nem jobb, se nem rosszabb, mint másutt, az olcsóbb árkategóriában. Jó fekvésű (a King's Cross pályaudvar mellett, ahol több metró- és buszjárat is találkozik, illetve ahová a Lutonról érkező gyorsvasút is befut), mégis nyugodt, csendes parkra néz. A vendégek saját kulcsot kapnak, szabadon jöhetnek-mehetnek, ennek köszönhetően jóformán csak a reggelinél találkozunk egymással.

A tulaj, Saviour kedélyes, kerekded angol, az alkalmazottak viszont kelet-európai (észt?) külföldiek. A szobák aprócskák, viszonylag konfortosak, a helyiségek általában szűkek. Nagy hiányosság, hogy – mint több más londoni olcsó hotelben – a WC és zuhanyzó közös, a szobákon kívül található (ez bizonyára régi angol hagyomány) a szobában csak egy kis mosdó van. A tisztaság eléggé ellentmondásos: bár minden áldott nap cserélik az ágyneműt és a törölközőt, de az ágytakaró pecsétes.

Reggeli 7 és 9 között az alagsori ebédlőben. Ez egy kimondottan pozitív szolgáltatás: választhatunk continental és (full) English breakfast közül, mindegyikhez jár végtelen mennyiségű vajas-lekváros pirítós, és tea vagy kávé. Az itteni fogalmak szerint az angol reggeli tojás, sonka, bab és sült kolbász egy tányéron. Mit mondjak, kiadós, bár egy héten minden nap kissé egyhangú ;)

Az ár korrekt (egy alap szoba 35 font egy személyre), a személyzet korrekt.

Globe színház

London

Eredmény:
Kívülről. Korhű

A Southwark Bridge déli hídfőjénél nemrég felépítették a nagy angol szerző egykori színházának mását. Ez egyfajta múzeumként is működik, ahol csoportosan körbevezetve járhatjuk be a fagerendás, nyitott udvarú épületet (ez önmagában is érdekes látványosság), illetve kultúrtörténeti érdekességeket hallgathatunk meg a Shakespeare-korabeli színházról, színjátszásról. Esténként pedig tényleg színházzá alakul a hely, és darabokat is megnézhetünk. Valóban kuriózum, érdemes megnézni.

A belépő 9 font, London Pass érvényes.

Westminster Cathedral - Westminster katedrális

London

Eredmény:
A Victoria pályaudvar közelében található Westminsteri katedrális (nem összetévesztendő a Westminsteri apátsággal) az angliai és walesi katolikus egyház legfőbb temploma, a Westminsteri érsekség székesegyháza.

1893-ban kezdték el építeni John Francis Bentley tervei alapján neo-bizánci stílusban, egy régi börtön helyén. 1903-ig épült, 1910-ben szentelték fel, azonban igazából a mai napig nem készült el, elfogyott az építésre szánt pénz. Valószínűleg nem is fogják befejezni, a pénzeket inkább jótékonyságra és a katolikus iskolákra fordítják.
A 110m hosszú, kívül fehér kősávokkal díszített, vörös téglából épült székesegyház tornya 87m magas. Belépve a székesegyházba Anglia legszélesebb főhajójába érünk. A tartópilléreket Eric Gill I. vh. alatt készíttet dombormű stációi díszítik.

Sajnos a pénzhiány miatt a belsőtér díszítése csak részben készült el. A díszes mozaik mennyezetek csak a szentélyben és néhány oldalkápolnában valósultak meg. A főhajó és a mellékhajók mennyezete sima, sötét tégla maradt. Hatalmas a kontraszt az elkészült díszes, csillogó mozaik mennyezetek és a többi komor, fekete tégla mennyezet között. Az templom többi részén is látszik, hogy csak részben készült el a belső díszítés. Az oszlopokon is sok helyütt hiányoznak a szentek mozaikképei, és helyüket sima márványlapok foglalják el. Sajnálatos, hogy nem tudták befejezni, teljes egészében monumentális lehetne a látvány, de azért az elkészült részek alapján így is könnyen elképzelhető, hogy nézhetne ki teljes egészében.

A templom orgonája világhírű.
Mivel Anglia alapvetően anglikán, így nem meglepő, hogy a misén résztvevő hívek között csak nagyon kevés igazi angolt találunk, a hívek nagy részét a világ különböző részeiről bevándorlók, vagy leszármazottaik alkotják. A székesegyház papság is sokszínű. Hétköznap is számos misét tartanak és vasárnap szinte egymást érik a szentmisék. Örömteli volt tapasztalni, hogy a miséken nagyon szép számmal vesznek részt a hívők, a déli nagymisén szinte csurig volt a templom.


Brightoni tengerpart - strand

Brighton

Eredmény:

A brightoni tengerpart Anglia egyik legnagyobb és leghíresebb tengerparti üdülőhelye. Nyaranta a kövecses, széles tengerpartot fürdőzők tömegei lepik el. Egymást érik az előkelőbbnél-előkelőbb, partra néző szállodák.

The Victoria Tower Garden és Buxton emlékkút

London

Eredmény:

A Temze partján, a Parlamenttől délre fekvő Victoria Tower Garden egy újabb hangulatos közpark, ahonnan remek kilátás nyílik a szemközti Lambeth Palotára és a Lambeth hídra. A parkban látható Rodin Calais-i polgárok című szoborcsoportjának replikája (az eredeti Párizsban van). A park közepén található az érdekes és hangulatos Buxton emlékkút, melyet Charles Buxton építette 1865-ben apja Thomas Fowell Buxton emlékére, és melyet Samuel Sanders Teulon tervezett. Az emlékkút eredetileg a Parlament Square-n ált, 1957-ben került a mostani helyére.

Temple - Jogász negyed

London

Eredmény:

Nagyon hangulatos, előkelő, valamint csöndes a Fleet Street és a Temze között elhelyezkedő jogász negyed. Olyan a hangulata, mint egy angliai kisvárosnak, felüdülés itt bolyongani a lármás, zsúfolt, multikultúrás London belvárosához képest, pedig ez is a város szívében található. Itt található a négy nagy jogászkollégiumból kettő a Middle Tempel és az Inner Temple. A negyed a nevét a templomosokról kapta, akik 1185-ben telepedtek le London ezen részében, ez a negyed az ő tulajdonuk volt 1312-ig a rend feloszlatásáig. A központjában található a Templomosok temploma, valamint itt van az középkori, Erzsébet kori belső díszítéssel rendelkező Middle Temple Hall a jogászok étkezőterme, ahol volt Shakespeare Vízkereszt című vígjátékának a premierje 1601-ben.

Loco Mexicano

London

Eredmény:

Ha már meguntuk az angol „konyhát” és inkább valami egzotikusra vágyunk, a Victoria pályaudvartól nem messze lévő Loco Mexicano étteremben bátran próbáljuk ki a mexikói ízeket. A kiszolgálás kimondottan udvarias, az árak átlagos Londoni árak, a hely hangulatos és elég népszerű. Megkóstolhatunk különböző Nachos-t, Quesadilla-t, Tacos-t utána leöblíthetjük valamilyen egzotikus koktéllal.

Royal Observatory

Greenwich

Eredmény:

A királyi csillagdát a XVII. században emelték a greenwich-i park legmagasabb dombján. Ma már eredeti funkciójában nem használják, hanem csillagászati és időméréssel kapcsolatos kiállítás – azon túl, hogy udvarán fut át a híres 0 hosszúsági fok, amelyet egy fémszál jelez a kövezeten és a falon (itt mindig rengetegen fényképezkednek).

A Wren által épített, önmagában is szép kis épület tényleg érdekes kiállításokat tartalmaz: az egyik legkülönlegesebb a hosszúsági fokok megállapításának problémája, de szép számmal találunk itt a legkülönbözőbb időkből való órákat, csillagászati és tájkozódó eszközöket bőséges magyarázattal. Az sem utolsó, hogy szép rálátás nyílik a dombról a kissé távolabb fekvő londoni belvárosra.

A London Pass ide is érvényes