preload preload preload preload preload preload preload preload preload preload preload preload preload preload preload preload preload preload preload preload

Lengyelország

ország ismertetőt írok

Legfrissebb kártyák

Szlak Papieski

Emléktábla az út végén

1983-ban II. János Pál pápa pápaként járt a Chocholowska völgyben, és a menedékháztól induló egykori sétaútvonala mára kisebb erdei zarándokúttá vált. A több mint két kilométeres sárga színnel jelzett út a Wyznia Dolina Chocholowska völgyben a patakot követve vezet felfelé, majd balra a Dolina Jarzabcza völgyben a Czerwony patakot követi. Azon a helyen ahol a pápa megpihent és visszafordult, ma egy emléktábla, valamint egy fa kereszt található a patak partján.

Lanovka

Eredmény:
Télen szép - ha az ablak közelében állunk ;) Ha a Zakopane körüli hegycsúcsokat be akarjuk barangolni, de nem tudunk vagy nem akarunk sokat kaptatni, akkor a legjobb megoldás a Kasparowyra járó PKL felvonót igénybe venni – már ha nem vagyunk épp tériszonyosak ;)

Más nemzetközi magashegyi nyaralóhelyekhez képest lanovkából szegényes az ellátás: csak egyetlen vonal van, ráadásul ez is gyakran szünetel karbantartás miatt. Ám ha éppen jár, akkor télen-nyáron kellemes utazóeszköz, ráadásul nem is túlságosan drága (2009 végén egy teljes árú retúrjegy 42 zloty).

A vonal két szakaszból áll. Az indulóállomáshoz jócskán kell azért gyalogolunk (vagy igénybe vehetjük a forgalomtól zárt úton a helyi buszok illetve lovas fogatok szolgáltatását), és ha nincs szerencsénk, jó hosszú sort végigállva juthatunk be a 60 személyes fülkébe. Az első szakasz vége nagyjából félúton van, ahol kiszállhatunk, vagy átszállva egy másik fülkébe folytathatjuk az utunkat 1800 méterre a Kasparowy csúcsának tövébe (ahol egyébként egy egész jó kis menedékház-étterem is van).

Szerintem télen érdemes a PKL szolgáltatását igénybe venni; egyrészt mert ilyenkor más módon a csúcs nem is közelíthető meg, másrészt pedig mert a behavazott táj, a hatalmas fenyők fentről gyönyörű látványt nyújtanak. Ezt csak némiképp árnyalja be, hogy a hidegben az ablakokat feborítja a fagy, így csak az ujjunkkal vájt lyukon tudunk kikandikálni – amíg a leheletünk újra rá nem fagy az üvegre...

Dolina Kościeliska

Eredmény:
A Dolina Kościeliska (Kościelisko völgy) a lengyel Tátra egyik legszebb völgye. A 958-as út melletti fizetős parkolóból induló zöld turistaút vezet minket végig a hegyek között megbúvó völgyön. A turistaút a völgyben lefelé csobogó, jobbra-balra kanyargó Kościelisko patakot (Kościeliski Potok) követi, hol a patak jobb, hol a patak bal oldalán. Az 5-6 km hosszú völgy nagyon változatos képet mutat, hol alacsonyabb, hol magasabb hegyek veszik körül, hol hatalmas, széles tisztássá terebélyesedik ki, hogy aztán nem sokkal később magas sziklafalak közötti szűk szurdokvölgyé keskenyedjen. A völgyön végigvezető zöld turistaútról számos rövidebb-hosszabb, zsák-, vagy az útra visszatérő, kitérő turista utak indulnak kisebb csúcsokhoz és barlangokhoz, amennyiben több időnk van érdemes egyiken-másikon letérni. A völgy végén lévő tisztáson kedves menedékház várja a fáradt túrázót, ahol egy jó céklaleves, sültkolbász, sör, tea, forralt bor stb. mellett pihenheti ki az út fáradalmait, vagy gyűjthet új erőt az innen induló utak egyikére. A tisztásról továbbinduló utak, a szomszédos Dolina Chochołowska völgybe, vagy a Smreczyński Staw tengerszemhez, vagy a hegygerinc valamelyik pontjára vezetnek. Akik nem akarnak, vagy nem tudnak gyalogolni, de mégis szeretnék megismerni a Kościelisko völgy szépségeit, azoknak lehetőségük van ezt - persze jelentős összegért - nyáron lovas kocsival, télen lovas szánnal megtenni. A Kościelisko völgybe is, mint ahogy a Tátrai Nemzeti Park (Tatrzański Park Narodowy) teljes területére jelképes összegű belépőt kell fizetni, melyet a völgy elején lévő kis faháznál kell megejteni.

Schronisko na Hali Ornak menedékház

Eredmény:
A Dolina Kościeliska (Kościelisko völgy) végén fekvő tisztáson, hatalmas fenyők között megbúvó Schronisko Górskie PTTK na Hali Ornak menedékház tipikus példája a lengyel Tátrában lévő számos menedékháznak, ahol a fáradt turista kipihenheti magát és új erőre kaphat a további túrázáshoz egy jó céklaleves, tea, forralt bor vagy sör társaságában, de akár meg is ebédelhet. A választék a menedékházakhoz méltóan nem túl széles, de azért bőven van miből válogatni. Az árak szokványos lengyel árak, az ételek ízletesek, a céklaleves szokványos, az almás süteményük viszont kimondottan nagyon finom.

Hotel Lorenzo

Eredmény:
A Krakkó déli részén, a Bonarka üzletközpont közelében található Hotel Lorenzo egy átlagos háromcsillagos hotel, az ehhez tartozó szokásos szolgáltatásokkal: tiszta, modern 2-3 ágyas szobák, saját, igényes fürdőszobával, törülközőkkel, szappannal, tusfürdővel, TV-vel, mini-bárral, ingyenes internettel, saját, védett parkolóval, svédasztalos reggelivel.
A svédasztalos reggeli kínálata nem túl bőséges, de a legfontosabbak megtalálhatók benne, főtt virsli, rántotta, sült kolbász, felvágottak, sajtok, saláták, péksütemények, joghurtok, müzlik, gyümölcslevek, tea, kávé stb.
Hátránya, hogy kicsit messze fekszik a belvárostól, így inkább azoknak ajánlom, akik üzleti ügyben szeretnének egy-két éjszakát a városban tölteni.

Piactéri pince múzeum

Eredmény:

2010-ben nyitotta meg kapuit a piactéren lévő posztóház pincerendszerében a Podziemia Rynku (szabad fordításban piactéri pince) múzeum, mely Krakkó történelmét mutatja be különböző tárgyi emlékeken, ásatási leleteken, interaktív kivetítőkön, vetítéseken, hologramokon keresztül. Tipikus példája a modern interaktív múzeum divatnak. Egyébként nem egy nagy szám a múzeum.

Ott jártunkkor, nagy meglepetésünkre, nem tudjuk, hogy miért, ingyenes volt a belépés (egyébként egy felnőtt belépő 13 zł 2011-ben) melyre semmi kiírás vagy jel nem utalt, csak a bejutáskor illetve jobban mondva a kilépéskor tudtuk meg, hogy aznap ingyenes volt a belépés.

Legjobb kártyák

Pokoje Goscinne U WEGLARZY

Eredmény:
Lengyel Zimmer Frei Egy a Zakopanében számtalan mennyiségben található magánszállás közül. Tipikus fagerendás ház. Viszonylag kedvező ár (65 zl), ugyanakkor kellemes, nyugodt, tiszta szobák. Kétszemélyesek franciaágyas és külön ágyas változatban. A szobákban külön WC-s, zuhanyzós fürdőszoba is van törülközővel, szappannal. Kérésre reggelit is adnak. Ottjártunkkor egy középkorú, kedves hölgy látta el a recepciós, pincér, szobaszervízes feladatát egy személyben; angolul nem nagyon beszél. Parkoló a ház mögött, vele szemben pedig egy hatalmas templom (ez alapján könnyű tájékozódni). Kicsit távol van a központtól.

Karcma po zboju

Mindenütt minden fából

Étterem-söröző a főutcán. A karcma (kocsma) kifejezés ne tévesszen meg bennünket: színvonalas hely. Két szintje van, és a lépcsőfordulóban is vannak asztalok, így estére rengeteg vendég tudja ellepni. A szokásos lengyel hegyi stílus, jó, kedves és figyelmes kiszolgálás. Még egy ágyat is találunk az asztalok között. A helyi specialitások – barscs céklaleves, Okocim sör – a nemzetközi italokat is megtaláljuk. Fent az emeleten, közvetlenül az utcai ablak mellett a legjobb tábort ütni!

Svinica (2301m)

A havas Svinica áprilisban

A 2301m magas Svinica egy igazi nő, csábító, kívánatos, gyönyörű, szeszélyes, és akárkinek nem adja magát. A gyönyörű, sziklás, csipkés csúcsának a meghódítására háromszor vágtam neki, először még a múlt évezredben, egy gyönyörű nyári felhőtlen napon lett az enyém, csak az utolsó láncos szakaszon ellenkezett egy kicsit az illem kedvéért, ahogy ez egy tisztességes lánytól elvárható. Rögtön beleszerettem és csodáltam a csúcsáról a fantasztikus panorámát, melyet nyújtott. Úgy tíz évvel később, mikor másodszor szerettem volna megkapni csúnya esős, borongós időre ébredtünk. Ugyan mire a Kasprowy-ra felértünk a felhők felett voltunk, de a Svinica szemérmesen felhőbe burkolózott, ezért inkább nyugatra a Kondracka irányába indultunk tovább. Vissza-vissza nézve a Svinica kacérkodva, csábítóan néha-néha fellebbentette felhő szoknyáját, de azért végig felhőbe burkolózott. Harmadszor április végén szerettem volna elhódítani a szívét, már előző nap mikor Magyarországról jövet még csak az alacsony-Tátrát pillantottam meg baljós sejtelmeim támadtak, jelentős mennyiségű havat láttunk a csúcsokon. Mikor megláttam a magas-Tátrát a baljós előérzetem valósággá vált, az egész magas-Tátrát szinte a lábától fehér cukormáz borította, ennek ellenére másnap úgy vágtunk neki, feljutunk amíg feljutunk. Már 1100m-en összefüggő hó és jég várt bennünket, amely csak egyre mélyebb lett ahogy haladtunk felfelé. A Kasprowy oldalában még javában síeltek. Azért hágóvas és jégcsákány nélkül sima túrabakancsban felküzdöttük magunkat a gerincre, eljutottunk egészen a Svinica hágójáig. Bár a Svinica nagyon csábító volt, ragyogóan sütött a nap, nyoma sem volt felhőnek, de kellő felszerelés hiányában nem mertük bevállalni a csúcsra vezető láncos szakaszt, főleg úgy, hogy a jelzett utat és a láncokat is vastag hóréteg borította. Csapatunk két bátor és elszánt tagja nem tudott ellenállni a kísértésnek és megkísérelte a feljutást, de sajnos a csúcs alól visszafordulásra kényszerültek, a Svinica megmakacsolta magát. Szeretlek Svinica.

Szt. András templom

Eredmény:
A Szt. András templom a Wawelt és a piacteret összekötő Grodzka utca 56-os száma alatt található a Szt. Péter és Pál templom tőszomszédságában. Emiatt könnyen hihetjük, ha csak egy templomot keresünk, hogy a feltűnőbb és pompázatosabb Szt. Péter és Pál a Szt. András templom egészen addig, míg el nem olvassuk az útikönyvünket, és rá nem jövünk, hogy egy román stílusú templom előtt kéne állnunk, egy barokk helyett. Ekkor zavartan körülnézünk, és hamar rátalálunk arra, amit kerestünk. A templomot 1079-ben Sieciech nádor alapította, 1079 és 1098 között épül román stílusban és Krakkó egyik legrégebbi épülete. A templom oldalában apró lőrésszerű nyílások vannak, mely erődtemplom benyomását kelti, és mely egyben a templom egyik kuriózuma. 1320-óta a templomot a Klarisszák használják. A barokk belső Baltazar Fontana és Karol Dankwart munkája.