preload preload preload preload preload preload preload preload preload preload preload preload preload preload preload preload preload preload preload preload

Norvégia

ország ismertetőt írok

Legfrissebb kártyák

Nyitott bazársor

Oslo

Eredmény:

A dóm mögött félkörben helyezkedik el az 1841 és 1858 között épült nyitott bazársor, ahol hangulatos kis üzletekben kézművesek kínálják portékáikat, a turisták nagy örömére.

Rønningen Folkehøgskole Hostel

Oslo

Eredmény:
A kollégium épülete

Oslo északi részén, a város fölé magasodó dombok oldalában található ez a szálláslehetőség, a Rønningen Folkehøgskole (népfőiskola) kollégiumában. A norvégiai árakhoz képest kedvező árfekvésű, persze a magyar pénztárcának így is elég borsosnak számít. A szoba egy tipikus kollégiumi vendégszoba kis fürdőhelyiséggel, a WC a szobán kívül a folyosón található. A szállásához tartozó reggelit az iskola étkezőjében, a diákokkal együtt lehet elfogyasztani, elég bőséges svédasztalos megoldással. A kollégium kis konyhája szabadon használható, ahol elkészíthetjük a vacsoránkat a város bebarangolása után. Elég nehézkesen lehet tömegközlekedéssel megközelíteni, ezért inkább autóval vagy motorral érkezőknek ajánlott.

Nemzeti színház - Nationaltheatret

Oslo

Eredmény:

Az egyetemmel szemben a Karl Johansgate túloldalán áll a norvég nemzeti színház. Elég jelentéktelen, nyomába se ér a mi operaházunknak. 1890 és 1899 között épült Henrik Bull tervei alapján klasszicista stílusban. A színház belseje gazdagon díszített, legfőképp a királyi páholy. A színház előtt Henrik Ibsen és Bjørnstjerne Bjørnson szobra látható, mindkettő Stephen Sinding alkotása 1901-ből.

Útdíjak

Oslo

Eredmény: nincs adat

Némely útszakasz fizetős Norvégiában, azonban ott tartózkodásunk alatt nem sikerült rájönnünk, hogy milyen rendszer alapján fizetősek vagy ingyenesek az adott szakaszok. Néhol teljesen sima útszakaszok fizetősek, máshol viszont viaduktokkal, hatalmas alagutakkal teletűzdelt szakaszok ingyenesek. Például az Oslo-Kristiansand-Stavanger közötti E18-E39 útszakaszon rengeteg fizetős szakasszal találkoztunk, ellenben a Bergen-Oslo közötti 7-40 útszakaszon egyetlen eggyel sem. A jobb, részletesebb térképek jelölik a fizetős útszakaszokat. A rendszertelenül föl-föl bukkanó fizetőkapuknál személyautóval általában 10-20-30 NOK körüli összegeket kell leperkálnunk az útszakasztól függően. Egyes nagyobb fizetős hidaknál vagy alagutaknál azonban a díj akár 55-70 vagy akár több is lehet. A motoroknak a legtöbb útszakasz ingyenes azonban ez alól is van egy-két kivétel. A forgalmasabb kapuknál manuális pénztár is működik, de kisebb kapuknál előfordulhat, hogy csak Autopass és érmés automata van. Vigyázzunk, az érmés automata nem ad vissza, ezt nem is értem hogy lehet, manapság már a legutolsó kávéautomata is képes visszaadni, ezért érdemes a pontos összeget előre összekészíteni.

Károly János lovas szobra

Oslo

Eredmény:

A királyi palota főbejárata előtti téren áll Károly János bronz lovas szobra. Ő építtette a mögötte álló királyi palotát, azonban annak elkészülte előtt meghalt, talán kárpótlásul tették erre a helyre a szobrát, mely Brynjulf Bergslien alkotása 1875-ből.

Károly János francia kispolgári családból származott Jean Baptiste Bernadotte néven. Francia marsall volt, sikeresen harcolt a francia köztársaság és a napóleoni háborúkban. Mivel Svédország részt vett a Franciaország elleni háborúkban, a Riksdag félve Svédország esetleges francia megszállásától, Napóleon kegyeit keresve jelölte ki Bernadotte-ot 1810-ben az idős és utód nélküli XIII. Károly svéd király örökösévé. Bernadotte rövidesen már ténylegesen uralkodott a gyermektelen Károly helyett, azonban Napóleonnal való viszonya nem volt felhőtlen, nem nézte jó szemmel Napóleon hatalomra kerülését és császárrá választását, Napóleon sem bízott Bernadotteban komolyan félt attól, hogy Svédország és Franciaország között ismét háború tör ki. Bernadotte rendelte el, hogy Svédország tartsa távol magát az európai ügyektől, mely semlegességi politikát a svédek azóta sem adtak fel. Ezért a napóleoni háborúk jórészétől is távolmaradtak a svédek. 1812-ben Bernadotte azonban mégiscsak csatlakozott a Napóleon elleni koalícióhoz, kivette a részét a "népek csatájából" is. Napóleon első menyasszonyát, Désirée Claryt vette feleségül. Egyetlen fiuk született, Oszkár koronaherceg, a későbbi I. Oszkár király. Miután 1918-ban XIII. Károly meghalt, Bernadotte XIV. Károly János néven svéd, valamint III. Károly János néven norvég király, valamint a Svédországban ma is uralkodó Bernadotte uralkodóház alapítója lett. Amikor 1844-ben 81 éves korában elhunyt, a testének temetésre történő előkészítésekor, fia, és unokái, valamint a jelenlévő svéd főnemesek megrökönyödötten látták, hogy a hajdani forradalmár, egy „halál a királyokra” szövegű tetoválást rejtegetett a testén. (Szép kis királyi család mondhatom, tőle származnak a mai svéd uralkodóház tagjai:( ).

Legjobb kártyák

Nyitott bazársor

Oslo

Eredmény:

A dóm mögött félkörben helyezkedik el az 1841 és 1858 között épült nyitott bazársor, ahol hangulatos kis üzletekben kézművesek kínálják portékáikat, a turisták nagy örömére.

Rønningen Folkehøgskole Hostel

Oslo

Eredmény:
A kollégium épülete

Oslo északi részén, a város fölé magasodó dombok oldalában található ez a szálláslehetőség, a Rønningen Folkehøgskole (népfőiskola) kollégiumában. A norvégiai árakhoz képest kedvező árfekvésű, persze a magyar pénztárcának így is elég borsosnak számít. A szoba egy tipikus kollégiumi vendégszoba kis fürdőhelyiséggel, a WC a szobán kívül a folyosón található. A szállásához tartozó reggelit az iskola étkezőjében, a diákokkal együtt lehet elfogyasztani, elég bőséges svédasztalos megoldással. A kollégium kis konyhája szabadon használható, ahol elkészíthetjük a vacsoránkat a város bebarangolása után. Elég nehézkesen lehet tömegközlekedéssel megközelíteni, ezért inkább autóval vagy motorral érkezőknek ajánlott.

Egyetem – Universitet i Oslo

Oslo

Eredmény:

Az 1811-ben alapított oslói egyetem, Karl Johansgatera néző főépületét együttesét Ch. H. Grosch és R. F. Shinnel tervei alapján építették klasszicista stílusban 1838 és 1854 között. A főépület homlokzatát díszítő domborművek Matthias Skeibrok alkotásai 1894-ből. A főépület aulájában adják át a Nobel-békedíjat. Az aula falait Edvard Munch alkotásai dízsítik.

Oslo kártya – Oslo pass

Oslo

Eredmény:

Mint minden nagyobb városban, így természetesen Oslóban is lehet Oslo kártyát (Oslo pass) vásárolni, mellyel a belépés a legtöbb múzeumba ingyenes, ingyen használhatjuk a tömegközlekedési eszközöket, valamint az egész város területén a kártyával ingyenes a parkolás. Ezen szempontokat figyelembe véve, főleg, hogy a múzeumi belépők elég drágák, a nem túl olcsó kártya bőven megtérülhet. Érdemes a kártya megvásárlása előtt egy gyors kalkulációt végezni, mennyi ideig akarunk a városban lenni, mely múzeumokat szeretnénk meglátogatni, azokba mennyibe kerül a belépő (némely állami múzeum ingyenes), mekkora kedvezményt illetve ingyenességet nyújt az Oslo kártya, hogy tudunk parkolni, utazni, stb. megéri-e a kártya. A turista információban ingyen beszerezhető Oslo füzetben szerepel az összes múzeum, az áraikkal és az Oslo kártya kedvezményekkel. Érdemes egy ilyet beszerezni. A felnőtt 24 órás Oslo kártya 2009-ben 220 NOK, a 48 órás 320 NOK, a 72 órás 410 NOK. Az érvényesség a megváltás, illetve érvényesítés időpontjától számított 24, 48, 72 óra, nem jár le az utolsó érvényes nap éjjelén, mint számos más európai városban, ez mindenképpen előnyös, főleg a parkolás miatt lehet az.

Viking hajómúzeum – Vikingskipshuset

Oslo

Eredmény:
Az Oseberg viking hajó

A Bygdøy-félszigeten a néprajzi múzeum mellett található Oslo egyik legérdekesebb múzeum a viking hajómúzeum a Vikingskipshuset. A templom alakú épületben számos viking hajót állítottak ki, köztük a leghíresebb és legdíszesebb viking hajó leletet az Osebergit. Az Osebergi hajólelete az Oslo fjord mentén az Oseberg farmon, egy sírban találták 1903-ban. A hajó a viking művészet kimagasló remekműve. Mivel az elásott hajó agyagba ágyazódott, ennek köszönhetően konzerválódott és nagyon jó állapotban maradt fent. Mivel a temetéskor kövekkel töltötték fel, azok szétnyomták a hajótestet, így a hajót évek munkájával fadarabokból kellett újjáépíteni. Nem nyílt tengeri használatra tervezték, hanem inkább partközeli közlekedésre. Egyes kutatók szerint egyenesen a temetés céljára építették, de ennek ellentmondanak a hajón található használódási nyomok. Formája rendkívül kecses, orr- és fartőkéje gazdagon faragott, valószínűleg „luxushajó” volt. A 15 pár evezős hajót tölgyfából építették, hosszúsága 22 m, szélessége 5 m, az árboca 9-10 m magas. A leletet igazán a sírmellékletek gazdagsága teszi egyedülállóvá. A Dendrokronológiai analízis szerint a temetés 834-ben történt, egy úrnőt és szolgálóját temették el. Egyes kutatók szerint az úrnő a legendás Åse (Ósze) királynő volt az Yngling-házból, Széphajú Harald nagyanyja, az óskandináv birodalom megalapítója. Az igen gazdag sírmellék alapján annyi bizonyos, hogy rendkívül előkelő volt, a túlvilági útjára gazdagon felszerelve bocsátották. Az ékszereket sírrablók ellopták, ami maradt, az is rendkívüli forrása a vikingek hétköznapi életét vizsgáló kutatóknak. A másik két hajó a Gokstad melyet az Olso fjord nyugati partján találtak, és a feltételezések szerint Åse mostohafiát temették el benne 50-60 évvel az Osebergi után, valamint a Tune, melyre a keleti parton, Fredrikstad közelében bukkantak 1867-ben.